Iedereen wil kunnen werken in een veilige en respectvolle omgeving. Toch komt het soms wel eens voor dat dit niet lukt. Blijft die collega ongepaste opmerkingen maken, voel je je buitengesloten of weet je niet goed hoe je het conflict tussen jou en je leidinggevende op kunt lossen? Voor dit soort situaties is er een vertrouwenspersoon. Bij Orsima is dat extern geregeld, zodat je altijd in vertrouwen en kosteloos je verhaal kwijt kunt. Wij spraken met Ellen Westerhout, die deze rol voor de branche vervult.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Ellen staat klaar voor medewerkers die met zorgen rondlopen. Je kunt bij haar terecht met allerlei onderwerpen. Denk aan pesten, roddelen, intimidatie, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en geweld. Ellen luistert, denkt mee en helpt je om overzicht te krijgen in de situatie.
Hoe ze dat aanpakt? Ellen: “Ik bied vooral een luisterend oor. Samen zetten we op een rijtje wat er precies aan de hand is. Vaak is iemands hoofd helemaal vol, dus ik help om structuur aan te brengen. Daarna kijken we welke eerste kleine stap iemand kan zetten om verder te komen. Dat kan een gesprek zijn met een leidinggevende of een collega. Soms is dat genoeg om zelf verder te gaan, soms is er meer nodig. Vertrouwen staat altijd voorop. Ik zet nooit een stap voordat de melder daar toestemming voor geeft en de melder houdt zelf altijd de regie.”
Wanneer is het tijd om aan de bel te trekken?
Het kan lastig zijn om te bepalen wanneer je hulp nodig hebt. Ellen benadrukt dat je niet hoeft te wachten tot iets in jouw ogen pas groot of ernstig wordt: “Iedere situatie is belangrijk.” Kom je er alleen of met je collega’s niet uit? Dan is het tijd om een vertrouwenspersoon in te schakelen.
In onze sector zijn de omstandigheden soms uitdagend. Er wordt gewerkt in wisselende ploegen, vaak onder hoge tijdsdruk en met strakke deadlines. Dat kan tot spanningen leiden, zowel in de samenwerking als in de communicatie. Ook het werken met verschillende nationaliteiten vraag om extra begrip en wederzijds respect. Ellen ondersteunt in dit soort situaties.
Ellen: “Iedereen heeft een andere grens. Wat voor de één een grap is, kan voor de ander kwetsend zijn. En wat voor de één een normaal gesprek is, kan voor de ander onveilig voelen. Ik help medewerkers om dat bespreekbaar te maken. Samen brengen we de situatie duidelijk in kaart: wat speelt er precies, en wat is er al gedaan? Vervolgens kijken we welke stap goed voelt. Het contact met mij is altijd volledig anoniem. Er worden nooit namen, bedrijfsnamen of andere gegevens doorgeven. Ook niet aan Orsima. Ik heb als vertrouwenspersoon namelijk een geheimhoudingsplicht en ik moet me houden aan de privacywet.”
Samen zorgen voor een veilige werkvloer
Een vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel, maar staat nooit alleen. Ellen benadrukt dat het creëren van een veilige werkvloer een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Werkgevers, leidinggevende en collega’s dragen allemaal bij.
Door het onderwerp bespreekbaar te maken, een gedragscode (hoe ga je met elkaar om, welke regels vinden we daarbij belangrijk) te hanteren en zichtbaarheid te geven aan de vertrouwenspersoon, wordt de drempel om hulp te zoeken lager. Zo weet iedereen dat er een luisterend oor klaarstaat, dat meedenkt en meeloopt, en dat daarbij vertrouwen en veiligheid voorop staat.
Loop je ergens tegenaan op het werk? Wacht niet tot het probleem groter wordt. De vertrouwenspersoon van Orsima is er voor jou. Laagdrempelig, anoniem en onafhankelijk. Op deze pagina lees je meer.